Algemene voorwaarden:

 

• De therapeut is aangesloten bij de beroepsorganisatie SBLP en valt onder de ethische- en gedragscode en beroepsprofiel van de SBLP.

• Therapeut werkt onder de Wet Kwaliteit Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ).

• De cliënt verplicht zich, zowel mondeling als via een getekende behandelovereenkomst/medische vragenlijst die bij het 1e consult wordt meegegeven en/of per mail wordt verstuurd, relevante informatie aan de therapeut te verstrekken. Alle eventuele nadelige gevolgen voortvloeiend uit het achterhouden van informatie, medisch of anderszins zijn voor rekening van de cliënt.

• De therapeut is verplicht informatie over de behandeling te verstrekken aan de cliënt in alle fasen van de behandeling.

• Als cliënt voortzetting van de overeenkomst niet langer op prijs stelt of nodig acht, kan hij of zij deze eenzijdig beëindigen.

• De therapeut kan de overeenkomst alleen eenzijdig beëindigen onder vermelding van argumenten en als redelijkerwijs niet van hem of haar kan worden gevraagd dat hij of zij de overeenkomst voortzet. De therapeut zal, tenzij anders overeengekomen, tijdens een dergelijke situatie hulp en adviezen blijven verlenen, totdat er een overeenkomst met een andere hulpverlener is gesloten.

• Het tarief van een sessie staat vermeld op de website en de behandelovereenkomst. Met ingang van een nieuw kalenderjaar of op de helft van het jaar kan het tarief verhoogd worden. Betaalwijze van de sessieprijs vindt plaats binnen 14 dagen via bankoverschrijving. Bij gebreke van betaling wordt (na herinnering, aanmaning, schriftelijke ingebrekestelling) de vordering als incasso uit handen gegeven aan een daartoe bevoegde instantie.

• Annuleringsregeling: voor het afspreken van een consult wordt tijd gereserveerd. Annulering en/of verschuiven kan (zonder berekening van kosten) tot 48 uur (2 werkdagen) voor tijdstip consult. Bij afzegging minder dan 48 uur (2 werkdagen) voor het tijdstip van consult hanteert de therapeut de volgende kosten:
– 48 – 24 uur van tevoren (op werkdagen): 50% van tarief consult
– gemiste afspraken of annuleringen minder dan 24 uur van tevoren (op werkdagen): 100% van tarief consult
Deze annuleringsregeling geldt in alle gevallen, dus ook bij overmacht of ziekte.

• De therapeut is verplicht een beroepsaansprakelijkheidsverzekering te hebben afgesloten.

• Voor een goed therapietraject is het noodzakelijk dat de therapeut een dossier aanlegt. Dit is ook een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Het dossier bevat aantekeningen over de therapie.
Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die voor het therapietraject noodzakelijk zijn en die
na expliciete toestemming van de cliënt, indien nodig, is opgevraagd bij een andere zorgverlener,
bijvoorbeeld bij de huisarts.
De therapeut doet zijn uiterste best om de privacy van de cliënt te waarborgen. Dit betekent onder meer dat hij of zij:
· zorgvuldig omgaat met persoonlijke en medische gegevens;
· ervoor zal zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot de gegevens.
De therapeut heeft als enige toegang tot de gegevens in het dossier.
De therapeut heeft een wettelijke geheimhoudingsplicht (beroepsgeheim).
De gegevens uit het dossier kunnen voor de volgende doelen gebruikt worden:
· om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de therapie is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met expliciete toestemming van de cliënt;
· voor het gebruik voor waarneming, tijdens de afwezigheid van de therapeut. Dit gebeurt alleen met expliciete toestemming van de cliënt;
· voor het geanonimiseerde gebruik tijdens intercollegiale toetsing;
· Een klein deel van de gegevens uit het dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat de therapeut of de administrateur een factuur kan opstellen.
Als de therapeut vanwege een andere reden gebruik wil maken van die gegevens, dan zal hij of zij eerst de cliënt informeren en expliciet zijn of haar toestemming vragen. Deze gegevens blijven in het cliëntendossier, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist, 20 jaar bewaard.

• De cliënt heeft het recht op inzage in het eigen dossier.

• Met het ondertekenen van de hiervoor genoemde behandelovereenkomst/medische vragenlijst geeft de cliënt toestemming voor het vastleggen van de gegevens in een cliëntendossier met inachtneming van hetgeen hierboven staat geschreven.

• Voor eventuele klachten over de behandeling wendt de cliënt zich allereerst tot de therapeut. Als de klacht niet naar tevredenheid van de cliënt wordt afgewikkeld, kan de cliënt zich wenden tot de beroepsorganisatie van de therapeut en/of tot het onafhankelijk klachtenbureau die beiden op de website staan vermeld.

Deze algemene voorwaarden zijn op 18 april 2024 bijgewerkt.